Det sker

Vinter og forår 2024

Lydens grænser
– en atmosfærisk rejse med
Andreas Tykjær Restorff

Lørdag 3. februar kl. 16.00

Dyk ned i en fortryllende verden med Andreas Tykjær Restorffs lydunivers, hvor celloens grænser udfordres til nye højder. Gennem hans sømløse integration af cello og elektroniske elementer skaber Restorff originale kompositioner, der transporterer dig til en verden af uendelige lydmuligheder. Med fortryllende melodier, harmonier og improvisation tager han dig med på en atmosfærisk rejse, der transcenderer tid og rum og inviterer dig til at overgive dig til den æteriske skønhed i hans musik.

Entré betaler vi over mobilepay som sædvanligt

”Se ud! Stryg duggen af sjælens rude”

En fortælling om Jens Lassen Knudsen

Erik Skafte Overgaard

i præstegården

Torsdag 8. februar kl. 19.00

Jakob Knudsens far, Jens Lassen Knudsen, var én af pionererne i det folkelige og politiske nybrud, hvis kendetegn var folkehøjskoler, valgmenighedskirker, forsamlingshuse, brugsforeninger – et praktisk opbrud fulgte af et åndeligt opbrud.

Jens Lassen Knudsen var en meget betydende lærer (1852 – 1862) på den første folkehøjskole, Rødding Højskole, oprettet i 1844, hvor Jakob Knudsen blev født i 1854.

Vi ser på den folkelige og kirkelige vækkelse, som også er Mellerup Valgmenigheds baggrund, med Jens Lassen Knudsen som eksempel.

Der vil være kaffebord og rigeligt med sange. Kaffen koster 20 kroner, ellers er der fri adgang.

Stille lys

En film af Carlos Reygadas.

Torsdag den 22. februar kl. 19.00

Det er også en stille film om et lille religiøst samfund i Mexico, mennonitterne, som næsten er lige så særprægede som Amishfolket. Det er en film om kærlighed og utroskab og Gud. Filmen varer 1 time og 40 minutter. Der er kaffebord og samtale bagefter om filmen og om moralisme og meget mere. Tredje gang er lykkens gang.

Vi har forsøgt to gange tidligere med denne film, men så har der været sygdom.

Sangaften 7. marts kl. 19.00 i præstegården

Lene Blond på klaver og præsten på violin. Vinterens og det tidlige forårs kendte sange og andre på en sangaften, som vi håber på mange vil benytte sig af. Mellem sangene bliver der læst digte eller andet, som på en eller anden måde rimer med sangene. Der kan købes kaffe, øl, vin og vand.

Påskekoncert

Træd ind i en verden af forårstemning, hvor Piet Heins digte, der hylder naturen og livets skønhed, bliver levendegjort gennem musikken. Med Maria Ljósás indtagende stemme, Karsten Erbs’ oplæsning, Andreas Tykjær Restorffs følsomme cellospil og Theresa Bracher Wolfs strålende orgelakkompagnement, vil vi byde dig velkommen til denne musikalske begivenhed.

Blekingegadesagen

11. april kl. 19.00

med Christian Medom

Pensioneret kriminalassistent, der har forrettet 40 års tjeneste i Dansk Politi. Med start i Københavns Politi og derefter som operativ medarbejder i Politiets Efterretningstjeneste.

Foredraget omhandler efterforskningen i terrorsagen, der senere blev kendt som Blekingegadesagen. Efterforskningen starter i 1975 og kulminerer i 1988, hvor en politibetjent dræbes under gerningsmændenes flugt fra røveriet i Købmagergades Postkontor. Om gruppens udvikling fra Vietnam-demonstranter til hårdkogte bevæbnede forbrydere. Tilhørerne bliver for en stund inviteret ind i en verden med spændende oplevelser, forunderlige forhold, fortalt med lune og et glimt i øjet.

Entré 50 kr. inclusive kaffebord.